De Koningin

“Mama mag ik Zappelinen? Oefenen met muizen?” Op school ‘swipet’ deze generatie op de beeldschermen die nog bediend moeten worden met een computermuis. Dus onze tussenin-smurf heeft huiswerk. Heel handig dat de computer op zolder staat, kan ik mooi het leukste huishoudelijke klusje doen: De was! Ik vind het een heerlijk bevredigende huishoudelijke klus. Je stopt het in de wasmachine, het is schoon, je hangt het op een rek, vouwt het op of strijkt het en hup de kast in. In tegenstelling tot stofzuigen, daar heb ik maar even profijt van met een hond en een dreumes die het tof vindt om zijn eten op de grond te gooien.

“Meisje, als mama valt, dan moet je de stekker van de strijkbout eruit trekken.” Eigenwijs genoeg ga ik toch strijken, al is mijn insult twaalf maanden geleden. Ik vind strijken gewoon echt heel leuk. Ook al heb ik een verbod van mijn man hierop.

“Smurfje, let even op. Deze stekker eruit oke?”
“Ja mam. Maar ik weet niet of ik dat kan.”
“Ik weet dat je het kunt, meis.”

Op dat moment besef ik dat ik deze verantwoordelijkheid niet op haar schouders mag leggen. Ze is nog een klein meisje van 4 jaar en heeft al genoeg te maken met de gevolgen van epilepsie. Ik trek zelf de stekker uit het stopcontact en wacht tot manlief thuis is vanavond.

Een maand later zijn mijn dochters op school en ligt onze dreumes op bed. Ik haal de was van de rekken. De handdoeken vouw ik op en leg het strijkgoed over de stoel heen. Het strijkgoed stapelt zich op en ik voel het kriebelen. Ik wil zo graag strijken. Even lijkt het erop alsof ik toch die stekker in het stopcontact ga steken. Maar de verantwoordelijkheid als moeder wint het. Als ik geen kids zou hebben zou ik veel vaker de regels hebben overtreden. Stiekem zorgen de kinderen er dus ook voor dat ik beter voor mijzelf zorg.

Na het avondeten rennen we met zijn allen de heide op. De meiden spelen “Koninginnetje en Prinsesje”. Ik heb de twijfelachtige eer om Koningin-oma te mogen zijn. De Koningin van het strijken. Of eigenlijk de Koningin van het avond strijken.

Geschreven: December 2018
© Mama in de val

 

Plaats een reactie

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close